شیر تو شیر شدن فعالیت حمل و نقل گردشگری در یزد

به گزارش مجله توسعه دهنده، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد به دنبال نارضایتی فعالان حوزه گردشگری از وضعیت حمل و نقل گردشگری و عملکرد رانندگان این حوزه، از انجام اقداماتی در راستای ارتقای سطح کیفی خدمات این بخش خبر می دهد.

شیر تو شیر شدن فعالیت حمل و نقل گردشگری در یزد

حمل و نقل یکی از مهم ترین بخش های صنعت نسبتاً پررونق گردشگری محسوب می گردد ولی متاسفانه به دلیل فرسودگی ناوگان مورد استفاده در کشورمان، هنوز این بخش نتوانسته متناسب با احتیاج صنعت گردشگری فعالیت کند، این در حالی است که ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای منطقه، به دلیل برخورداری از انواع راه های مواصلاتی، پتانسیل توسعه و ارتقای بیشتر صنعت گردشگری را دارد.

البته در سال های اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای افزایش خدمات و کیفیت حوزه حمل و نقل گردشگری کشور اجرا شده اما نسبت رشد کیفی این خدمات در مقایسه با ارتقای سطح گردشگری کشور نسبت پایینی است و این موضوع باعث نارضایتی جمع کثیری از فعالان گردشگری در بخش های مختلف این صنعت گردیده است. یزد نیز که پس از جهانی شدن با موجی از گردشگران داخلی و خارجی روبرو گردیده، از این قاعده مستثنی نیست و وضعیت حمل و نقل گردشگری آن نارضایتی فعالان گردشگری را به همراه داشته است.

جدای از گلایه این فعالان از وضعیت حمل و نقل گردشگری، ناهماهنگی در عملکرد رانندگان این بخش و حوزه تاکسی ها و آژانس های اینترنتی نیز تداخلات فعالیت این دو صنعت را به دنبال داشته است.

نبود تفکیک وظایف عامل ناهماهنگی صنعت گردشگری

سیدمصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران تصریح می نماید: تعداد بالا و ساختار عملکرد آژانس ها و تاکسی های فعال در زمینه گردشگری به گونه ای است که نمی توان به راحتی ناظر بر تمام اعمال آنها بود لذا باید انجمن ها و تشکل های گردشگری به عنوان بخش قابل توجهی از این صنعت، در این رابطه وارد شوند.

وی با اشاره به ضعف تفکیک مسئولیت در صنعت گردشگری بیان می نماید: متاسفانه بسیاری از فعالان صنعت گردشگری به دنبال عدم تفکیک موضوعیت و مسئولیت های این صنعت، در فعالیت های دیگری مداخله و منجر به ایجاد ناهماهنگی هایی در ارائه خدمات به گردشگران می شوند.

این مسئول ادامه می دهد: تعامل اعضای هرم گردشگری متشکل از آژانس های مسافرتی و گردشگری، هتل ها و تاکسی های گردشگری، با تقویت تشکل های این حوزه تحت نظارت مستقیم اداره کل میراث فرهنگی امکان پذیر می گردد.

محرومیت صنعت گردشگری از سیستم پرداخت آنلاین

فاطمی همچنین از عدم امکان پرداخت آنلاین تاکسی های گردشگری به عنوان یکی از مشکلات کشورمان در بخش گردشگری یاد می نماید و می گوید: پرداخت آنلاین مزیتی است که در صنعت گردشگری کشور وجود ندارد و شهر جهانی یزد نیز از این قاعده مستثنی نیست. اعمال این موضوع در سیستم بانکی ایران احتیاجمند تفاهم بین المللی در این رابطه است که در حال حاضر این مهم با توجه به شرایط تحریم های اقتصادی، امکان پذیر نیست.

لزوم یکسان سازی رانندگان گردشگری با آموزش

محمدرضا شفیعی، رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری یزد نیز راجع به وضعیت و مشکلات حمل و نقل گردشگری این شهر گردشگرپذیر به خبرنگار خبرنگاران می گوید: مجوز این حمل و نقل در دو سال گذشته صادر گردیده اما پیگیری برای تکمیل این طرح تاکنون به انتها نرسیده است.

وی از شروع بکار 15 دستگاه خودرو به طور رسمی در زمینه گردشگری شهر یزد خبر می دهد و اضافه می نماید: این خودروها در انواع مختلف ون و سواری با علائم معین حمل و نقل گردشگری به ارائه خدمات گردشگری خواهند پرداخت.

شفیعی با اشاره به لازمه یکسان سازی خودروهای بخش گردشگری، بیان می نماید: رانندگان این خودروها باید با آموزش های لازم برای فعالیت در این حوزه به یک هماهنگی و انسجام برسند.

این مسئول در رابطه با نرخ گذاری مصوب خودروهای گردشگری نیز ادامه می دهد: نرخ مصوب خودروهای گردشگری با دیگر تاکسی های درون شهری تقریباً برابر است به نحوی که ورودی 700 تومان و به ازای هر کیلومتر پیمایش 160 تومان است، البته نرخ برون شهری نیز توافقی معین می گردد.

تعلیق ساماندهی رانندگان گردشگری در بی قانونی

رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در رابطه با مشکل مطرح گردیده در مورد تداخل فعالیت رانندگان تاکسی های عمومی با تاکسی های گردشگری هم می گوید: علاوه بر تاکسی های عمومی، خودروهای شخصی نیز با جابجایی گردشگران با نرخ های دلخواه منجر به ایجاد اختلال گردیده اند که در این راستا به دلیل نبود قانون و ضابطه محکمی نمی توان اقدامی برای ممانعت از آن انجام داد.

وی در مورد نبود راهنمای گردشگری در ناوگان عمومی به ویژه در محورهای گردشگری نیز اظهار می نماید: استفاده از راهنمایان گردشگری در ناوگان حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه نیست چرا که گردشگران به ویژه گردشگران خارجی کمتر از ناوگان عمومی اتوبوس استفاده می نمایند. از طرفی اکثر گردشگران در زمان ورود به کشور با راهنمای گردشگری هماهنگ و در طول مسافرت خود، از آنها بهره می برند.

این مسئول، فعالیت اتوبوس های گردشگری را تنها محدود به ایام عید نوروز می داند و تصریح می نماید: سازمان در این زمینه هیچ گونه سرمایه گذاری نکرده است ولی لازمه احیا و تداوم فعالیت این اتوبوس های درون شهری، همکاری بخش خصوصی است.

وی به حداقل رساندن ناهماهنگی ها را مستلزم همکاری بیش از پیش با مدیران میراث فرهنگی به ویژه در بخش گردشگری عنوان می نماید و می گوید: تشکیل تیم های راهنمای گردشگری در بخش حمل ونقل و اختصاص نیرو جهت سرانجام دادن و به حداقل رساندن کاستی ها در این حوزه ضرورت دارد تا به یاری ناوگان حمل و نقل عمومی بیایند.

شفیعی با تاکید بر این که صدور مجوزهای خودروهای گردشگری از سوی سازمان حمل و نقل شهرداری یزد و با نظارت میراث فرهنگی برای هماهنگی بیشتر ضروری است، عنوان می نماید: این اقدام جهت هماهنگی بیشتر و روبرو شدن با کمترین مشکل و همچنین تعامل بیشتر موارد ارجاع گردیده در بخش حمل و نقل گردشگری، نتیجه بخش خواهد بود.

وی، تشکیل کارگروهی جهت پیگیری و آنالیز مشکلات این حوزه را نیز الزامی می داند و در خاتمه پیگیری نکردن سازمان جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی را ناشی از یک مشکل سراسری در سایت نوسازی ناوگان کشور می خواند و خاطرنشان می نماید: این سازمان به سهم خود پیگیر این موضوع یوده و گزارش های مربوطه را به مراجع ذیربط داده است.

منبع: isna.ir
انتشار: 12 شهریور 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 14

به "شیر تو شیر شدن فعالیت حمل و نقل گردشگری در یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر تو شیر شدن فعالیت حمل و نقل گردشگری در یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید