تجویز بیش ازحد داروی کاهنده کلسترول خوب نیست

به گزارش مجله توسعه دهنده، محققان دریافته اند که تجویز و مصرف بیش ازاندازه داروهای استاتین دار برای افراد عادی می تواند مفید نباشد.

تجویز بیش ازحد داروی کاهنده کلسترول خوب نیست

به گزارش خبرنگاران، محققان دانشگاه زوریخ می گویند تجویز داروهای کاهنده کلسترول / Statins برای افراد عادی که ناراحتی قلبی هم ندارند، مؤثر نیست.

تحقیقات مذکور درباره افرادی صحبت می نماید که ناراحتی قلبی نداشته و پزشکان در حالت موسوم به Primary Prevention برایشان استاتین تجویز می نمایند.

این حالت یعنی قبل از اینکه بیماری رخ دهد، جلوی آن گرفته می گردد، درست مانند واکسیناسیون در بدن که حالت پیشگیری دارد.

اما داروهای استاتین یا کاهنده کلسترول یکی از پُرتجویزترین داروها در دنیا است که توسط پزشکان نسخه پیچ می گردد. این دارو با مسدود کردن آنزیم موسوم به HMG-CoA مانع از ساخت کلسترول توسط کبد می گردد.

اغلب پزشکان برای افراد عادی که ممکن است ظرف 10 سال آینده با مشکل قلبی روبرو شوند، استاتین تجویز می نمایند که به گفته محققان سوئیسی ممکن است این تجویز مفید نباشد، اما آن ها شواهدی دال بر فرضیه خود نمی آورند.

دو نهاد ACC و AHA در آمریکا در سال 2013 بر اساس اختلاف نظر میان متخصصین، راهنمای جدیدی برای مصرف استاتین منتشر کردند. در نظر جدید گفته شده است که افرادی که ممکن است ظرف 10 سال آینده با ناراحتی قلبی روبرو شوند، اگر درصد خطر بالاتر از 7.5 درصد باشد، پزشکان می توانند استاتین تجویز نمایند.

در تحقیق محققان زوریخ آمده است که خطر مصرف استاتین برای مردان 70 تا 75 سال برای افرادی که ناراحتی قلبی نداشتند، خطرناک تر از عدم مصرف بوده است.(با میزان خطر 21 درصدی)

در زنان 70 تا 75 ساله رقم خطر 22 درصد ذکرشده است.

5656

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 227

به "تجویز بیش ازحد داروی کاهنده کلسترول خوب نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجویز بیش ازحد داروی کاهنده کلسترول خوب نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید