شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟

به گزارش مجله توسعه دهنده، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی به افزایش 12 درصدی شکایت از پزشکان در سال 1396 اشاره نمود و گفت:

شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟

این میزان رشد معقول است چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا نموده باشد.

دکتر علی فتاحی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به میزان تخلفات و شکایات پزشکی طی سال های اخیر، گفت: در سال 1396 حدود 5600 شاکی از پزشکان داشتیم که این شاکیان به دادسراهای سازمان نظام پزشکی مراجعه کردند. بر این اساس در سال 1396 رشد 12 درصدی شکایات از پزشکان را نسبت به سال 1395 شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه البته این میزان رشد معقول است، اضافه کرد: چراکه به همین میزان شاهد افزایش خدمات درمانی و افزایش جمعیت بوده ایم و این طور نیست که شکایت از پزشکان به میزان خارج از نُرم افزایش پیدا نموده باشد، بلکه یک نُرم معقول هر ساله را داشته ایم.

  • کدام پزشکان بیشترین شاکی را داشته اند؟

فتاحی درباره بیشترین رشته های پزشکی مورد شکایت نیز گفت: طبیعتاً بیشترین شکایات از رشته هایی انجام می شود که تعداد جمعیت بیشتری داشته و اقدامات درمانی بیشتری انجام می دهند یا اینکه اقدامات شان عمدتاً در زمینه اقدامات اورژانس است. در مجموع در بخش سرپایی بیشترین شکایت از پزشکان عمومی و دندان پزشکان صورت گرفته که به لحاظ جمعیت حدود 60 درصد از جامعه پزشکی را تشکیل می دهند و طبیعی است که شکایت از آنها بیشتر باشد.

وی ادامه داد: در بخش بستری نیز بیشترین میزان شکایات از رشته زنان، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده است. زیرا بیشترین اقدامات جراحی و بستری که انجام می شود، مربوط به این سه گروه بوده و در عین حال این سه گروه بیشترین اعمال اورژانس را هم انجام می دهند و با رشته هایی که در شرایط الکتیو بیمار را جراحی می نمایند، کاملاً متفاوت هستند. بنابراین نباید این طور قضاوت کنیم که از آنجایی که این گروه ها بیشترین میزان شکایت را داشته اند، پس بیشترین میزان تخلف را هم انجام می دهند، بلکه بیشترین شکایات به دلیل بالا بودن جمعیت و زیاد بودن اقدامات درمانی و اورژانس شان مربوط به این گروه هاست.

  • وضعیت تخلفات تعرفه ای پزشکان

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در ادامه درباره میزان تخلفات و شکایات تعرفه ای نیز اظهار کرد: در حوزه تخلفات تعرفه ای رشد زیادی را نسبت به سال گذشته نداشته ایم. حتی در سال 1396 نسبت به سال 1395 کاهش رشد شکایات تعرفه ای را هم خصوصاً در بخش بیمارستانی شاهد بودیم.

  • انجام سالانه 1.5 میلیون بستری در تهران

فتاحی با بیان اینکه در سال 1396 کل شکایات تعرفه ای ثبت شده در سامانه 190 و در حوزه بستری در استان تهران 288 شکایت بوده است، گفت: این در حالیست که در تهران سالانه بیش از 1.5 میلیون بستری داریم و فقط 288 مورد شکایات تعرفه ای در حوزه بستری تهران داشته ایم. البته باید توجه کرد که 95 درصد این شکایات نیز به شکایات بیمارستانی بازمی شود؛ یعنی بیمار از خدمتی که در بیمارستان دریافت نموده و از پولی که بابت آن پرداخته است، شکایت داشته است. همچنین در اغلب موارد و بیش از 90 درصد موارد بیمارستان تبرئه شده و در پنج درصد منجر به محکومیت پزشک شده است.

وی با بیان اینکه حدود پنج درصد از کل شکایات استان تهران را در سال گذشته بحث دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی به خود اختصاص داده است، گفت: بنابراین انصافاً شکایت هایمان بویژه در زمینه دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی بسیار اندک شده است. به طور کلی هم میزان شکایات در زمینه دریافت خارج از صورت حساب بیمارستانی در شهرستان ها بسیار کم بوده و در تهران هم پنج درصد کل شکایات بوده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: xda-developer.ir شناسه مطلب: 264

به "شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکایت از کدام پزشکان بیشتر است و چرا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید